Valitse sivu

Nyt se pääsi alkamaan: fillarointi. Kaduilla ja teillä on turvallista pyöräillä, kun liukkaat kelit ovat taas elettyä elämää. Työmatkapyöräilyllä on monia etuja: elimistösi herää raittiissa ulkoilmassa uuteen työpäivään, ja työpäivän jälkeen saat ”tuulettaa” työasiat pois mielestä.

Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n harrasteliikunnan päällikkö Antero Kangas löytää pyöräilystä monia hyviä asioita.
– Pyöräily kuormittaa isoja lihaksia ja edesauttaa näin elimistön toimintakykyä. Se ei kuormita niveliä, mikä on monille kynnyskysymys esimerkiksi juoksuharrastuksen aloittamiselle. Lisäksi pyöräily sopii kaikenikäisille, toteaa Kangas.

Korona-aikana liikunnan turvallisuus on kaikkien huulilla, mutta pyöräilyä voi ulkoliikuntalajina harrastaa huoletta. Turvallinen ajotapa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, samoin pyöräilykypärän käyttäminen niin työmatkoilla kuin vapaa-ajallakin.
Liikenneturva on tehnyt artikkelin turvallisen pyöräilyn periaatteista. Käväise lukemassa! 

Kuva: Liikunnan aluejärjestöt

Share This