Valitse sivu

Liikunnasta hyvinvointia

PLU liikuttaa Pohjanmaata vauvasta vaariin

Koulutukset

Koulutus on yksi PLU:n tärkeimmistä osa-alueista: tuotamme laadukasta ja käytännönläheistä koulutusta sekä avoimena että tilauskoulutuksena.

Leirit

Leirit ovat liikuntaleirejä, joille jokainen lapsi ja nuori voi osallistua: mukaan pääsevät myös vasta-alkajat ja ensimmäistä kertaa lajia kokeilevat.

Työpaikkaliikunta

Tarjoamme harrasteliikunnan palveluita yhteisöille sekä yksittäisille liikkujille yhteistyössä erilaisten toimijoiden kanssa.

Urheilugaala

Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n ja Pohjanmaan Urheilutoimittajat ry:n vuosittain yhdessä järjestämä pohjalaisen liikunnan ja urheilun juhlailta.

Koulutukset

Psyykkinen valmennus – Itseluottamus

Itseluottamus on taito, jossa meistä kukin voi tulla harjoittelun avulla huippuosaajaksi. Tässä osiossa tutustutaan sellaisiin menetelmiin, ajattelutapoihin ja toimiin, jotka vaikuttavat myönteisesti urheilijoiden itseluottamukseen ja sen kehittymiseen: miten kiinnitetään huomiota omiin vahvuuksiin ja onnistumisiin sekä miten omaa itseluottamuksen kokemusta kehitetään ja säännellään tietoisesti ensin harjoituksissa ja vähitellen haastavissa tilanteissa ja kilpaillessa.

Aika: 5.2.2020
Klo: 17.00 – 20.00
Paikka:  Härmäntie 21, 62300 Härmä (pop pankin alakerta)
Hinta: Hinta 63 € / hlö
Kouluttajana: Mirjami Kirjonen
Ilmoittaudu viimeistään: 29.1.2020

Tällä lomakkeella ilmoittaudut Psyykkisen valmennuksen – Itseluottamus koulutukseen.
* KATSO Laskutus- ja peruutusehdot

Hyväksyn tietosuojaselosteen ja sallin tietojeni hyödyntämisen ja viestinnän myös muissa tietosuojaselosteen käyttötarkoituksissa. Tiedot ovat vain PLU ry:n vastuuhenkilöiden käytettävissä eikä tietojasi/kuviasi ei luovuteta eteenpäin. Olen tutustunut tietosuojaselosteeseen osoitteessa, Tietosuoja ja hyväksyn sen.

Taloushallinnon koulutus

Koulutuksessa käsiteltäviä asioita ovat mm.
– Tilinpäätökseen valmistautuminen
– Tilinpäätöksen laadinta ja erityisesti liitetiedot
– Ajankohtaista kirjanpidosta, tilinpäätöksestä ja verotuksesta
– Kysymysklinikka

Aika: Ma. 10.2.2020
Klo: 17.30 – 20.00
Paikka: Elinkeinotalo, Huhtalantie 2, 60220 Seinäjoki
Kouluttaja: Kaarina Pyydönniemi, KLT, HT, HHJ, GRANT THORNTON OY
Hinta: 79€ / hlö.

Ilmoittaudu viimeistään: 31.1.2020
Tällä lomakkeella ilmoittaudut Taloushallinnon koulutukseen. Lue Laskutus- ja peruutusehdot!

 

Hyväksyn tietosuojaselosteen ja sallin tietojeni hyödyntämisen ja viestinnän myös muissa tietosuojaselosteen käyttötarkoituksissa. Tiedot ovat vain PLU ry:n vastuuhenkilöiden käytettävissä eikä tietojasi/kuviasi ei luovuteta eteenpäin. Olen tutustunut tietosuojaselosteeseen osoitteessa, Tietosuoja ja hyväksyn sen.

Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa + Taitoharjoittelu Seinäjoki

Valmentaja- ja ohjaajakoulutus VOK I

Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa, VOK I (3h)
Valmennus ja ohjaaminen ovat opettamista valmennustilanteessa. Urheilijan oppiminen tapahtuu valmennustilanteessa valmentajan opettamisen seurauksena. Koulutuksessa käydään läpi opettamisen ja oppimisen taidot, palautteenannon eri tavat ja valmennuksen eri tyylit sekä valmennustilanteen organisointiin liittyviä tekijöitä. Koulutuksen tavoitteena on, että valmentaja tuntee oppimisen ja opettamisen perustaidot ja ymmärtää ryhmän koostumuksen sekä erilaisten valmennus-/ohjaustyylien vaikutuksen valmentamiseen ja ohjaamiseen.

Taitoharjoittelu, VOK I (3h)
Monipuolinen harjoittelu ja liikunta luovat hyvän pohjan eri tavoitteilla liikkuville ja urheileville. Hyvä valmentaja ymmärtää monipuolisen taitoharjoittelun merkityksen ja osaa rakentaa harjoituksista monipuolisia ja liikunnallisia perustaitoja kehittäviä. Koulutuksen tavoitteena on, että valmentaja ymmärtää monipuolisen taitoharjoittelun merkityksen ja tietää, mitä ovat liikunnalliset perustaidot ja miten niitä harjoitetaan.

Aika:                        La. 15.2. 2020
Klo:                          9.00 – 16.00
Paikka:                    Uimahalli/urheilutalo Seinäjoki (Kokoustila)
Hinta:                      90 €
Kouluttaja:              Pirjo Lehtinen
 
Ilmoittaudu koulutukseen 7.2.2020 mennessä!

Tällä lomakkeella ilmoittaudut Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa + Taitoharjoittelu koulutukseen!
KATSO* Laskutus- ja peruutusehdot

 

Hyväksyn tietosuojaselosteen ja sallin tietojeni hyödyntämisen ja viestinnän myös muissa tietosuojaselosteen käyttötarkoituksissa. Tiedot ovat vain PLU ry:n vastuuhenkilöiden käytettävissä eikä tietojasi/kuviasi ei luovuteta eteenpäin. Olen tutustunut tietosuojaselosteeseen osoitteessa, Tietosuoja ja hyväksyn sen.

Urheiluseuran rekrytointikoulutus, Vaasa

Vastuulliset, osaavat ja innostuneet toimijat ovat seuran parasta ”pääomaa”. Henkilörekrytointi on seuran ydinprosessi, johon kannattaa panostaa. Koulutuksessa paneudutaan vapaaehtoisten ja palkallisten toimijoiden rekrytointiin. Koulutuksessa tarkastellaan ja työstetään seuran rekrytointisuunnitelmaa.

Koulutuksen teemat:
Seuratoiminnan nykytila ja ydintehtävät
Erilaiset toimijat seuratoiminnassa
Rekrytointisuunnitelma
Käytännön toimenpiteet

Parhaimman hyödyn koulutuksesta seura saa, jos useampi seuran edustaja pystyy osallistumaan koulutukseen. Koulutuksen aikana kehitetään seuran rekrytointitapoja. Vähintään yhdellä seuran edustajalla olisi hyvä olla tietokone mukana koulutuksessa.

Koulutus on osa Liikunnan aluejärjestöjen ja Olympiakomitean yhteistä seurajohdon koulutuskokonaisuutta.
Tervetuloa keskustelemaan ja tapaamaan muita seuratoimijoita!

Aika: 3.3.2020  klo: 17.30-20.00
Paikka: Vaasa, uimahalli, kokoustila.
Kouluttaja: Seurakehittäjä Kirsi Martinmäki
Hinta: 40€ /osallistuja.
Ilmoittaudu 25.2.2020 mennessä!

Urheiluseuran rekrytointi
Täyttämällä tämän lomakkeen ilmoittaudut mukaan 24.9.2019 Urheiluseuran rekrytointikoulutukseen!
Olethan muistanut lukea laskutus- ja peruutusehdot!

 

Hyväksyn tietosuojaselosteen ja sallin tietojeni hyödyntämisen ja viestinnän myös muissa tietosuojaselosteen käyttötarkoituksissa. Tiedot ovat vain PLU ry:n vastuuhenkilöiden käytettävissä eikä tietojasi/kuviasi ei luovuteta eteenpäin. Olen tutustunut tietosuojaselosteeseen osoitteessa, Tietosuoja ja hyväksyn sen.

Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa

Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa, VOK I (3h)

Lasten ja nuorten hyvässä harjoittelussa on huomioitava lasten ja nuorten eri kehitysvaiheet. Eri ominaisuuksien herkkyyskaudet huomioimalla harjoittelun suunnittelussa saadaan aikaan paras oppimis- ja harjoittelutulos. Koulutuksen tavoitteena on, että valmentaja tuntee lasten ja nuorten eri kehitysvaiheet ja herkkyyskaudet sekä ymmärtää niiden vaikutukset harjoittelun suunnitteluun. Koulutuksen pääteemoja ovat lasten ja nuorten riittävä liikunnan määrä, elinjärjestelmien luonnollinen kypsyminen, liikunnallisten perustaitojen kehittyminen, fyysisten ominaisuuksien herkkyyskaudet sekä psyykkinen kehitys eri ikäkausina. Koulutuksessa käydään läpi myös lasten ja nuorten psyykkistä kehitystä eri ikäkausina.

Aika: Ti 17.3.2020
Klo: 17.30 – 20.30
Paikka: Seinäjoki, Huhtalantie 2, 60220 Seinäjoki, Elinkeinotalo Iso sali.
Hinta 45 €/hlö
Kouluttajana Pirjo Lehtinen
Ilmoittaudu viimeistään 10.3.2020
Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa
——————————————————————————————————————————
Täyttämällä tämän lomakkeen ilmoittautudut mukaan VOK I Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa
Olethan muistanut lukea laskutus- ja peruutusehdot! 

 

Hyväksyn tietosuojaselosteen ja sallin tietojeni hyödyntämisen ja viestinnän myös muissa tietosuojaselosteen käyttötarkoituksissa. Tiedot ovat vain PLU ry:n vastuuhenkilöiden käytettävissä eikä tietojasi/kuviasi ei luovuteta eteenpäin. Olen tutustunut tietosuojaselosteeseen osoitteessa, Tietosuoja ja hyväksyn sen.

Ajankohtaista

Pohjanmaan Urheilugaalassa 2020 palkitut

Pohjalaisen liikunnan ja urheilun Hall of Fame -kunniagalleria:

Nro 1 Ville Ritola
Nro 2 Kustaa Pihlajamäki
Nro 3 Eugen Ekman
Nro 4 Pauli Nevala

Vuoden Urheilija: Petra Olli, Lappajärven Veikot
Elämäntyö-palkinto: Aimo Klemetsö (kuvassa puolisonsa Pirkko Klemetsön kanssa)
Pitkä ja menestyksekäs urheilu-ura: Tero Pitkämäki ja Rami Hietaniemi
Vuoden Valmentaja: Ahto Raska ja Maksim Molonov
Vuoden Joukkue: Karhu Basket
Vuoden Nuori Urheilija: Aaro Vuorimaa, Lapuan Seudun Ampujat
Sykähdyttävin urheiluhetki 2019 Pohjanmaalla: Janette Lepistö ja Jukka-Pekka Vainionpää, Superpesiksen lyöjätilastojen voitot Etelä-Pohjanmaalle
Vuoden Jokeri: EPUT ry OCT Charity Golf
Kunniamaininnat: Antti Iivari ja Seinäjoen Peliveljet ry
Aili Mairon rahasto: Anni-Linnea Alanen, Vaasan Vasama
Jaakko Mairon rahasto: Joni Komppa, Seinäjoen Paini-Miehet ja Paavo Romppainen, Seinäjoen Hiihtoseura
Liikkuva koulu –palkinto: Alavuden kaupunki
Pohjanmaan Urheilutoimittajien Maineteko-palkinto: Joel Kiviranta, Texas Stars (Vaasan Sport 2014-2019)

Ensimmäiset nimet Pohjalaisen liikunnan ja urheilun Hall of Fame -kunniagalleriaan

Nro 1: Ville Ritola (1896 – 1982), ”Peräseinäjoen susi”, viisinkertainen olympiavoittaja kestävyysjuoksussa.
Nro 2: Kustaa Pihlajamäki (1902 – 1944), kaksinkertainen olympiavoittaja vapaapainissa.
Nro 3: Eugen Ekman (synt. 1937), olympiakultaa telinevoimistelussa Roomassa 1960.
Nro 4: Pauli Nevala (synt. 1940), olympiakultaa keihäässä Tokiossa 1964.

Tässä ovat ensimmäiset nimet Pohjanmaan liikunnan ja urheilun Hall of Fame -kunniagalleriaan. Nimien julkistaminen juhlisti entisestään Pohjanmaan Urheilugaalaa, joka järjestettiin eilen Seinäjoki Areenassa. Juhlayleisö liikuttui silminnähden Eugen Ekmanin (kuvassa) lausumista kiitossanoista.

Uusi palvelu työyhteisöliikuntaan: Buusti360

Liikunnan aluejärjestöt ovat aloittaneet uuden toimintamallin työikäisten liikunta-aktiivisuuden kehittämiseksi. Buusti360 on koko Suomen kattava palvelu, jonka tavoitteena on lisätä liikettä ja hyvinvointia työyhteisöissä. Uuden toimintamallin omat sivut on nyt julkistettu.
– Suomessa löytyy hyviä käytänteitä ja tutkimustietoa, mutta tämä tieto ja osaaminen ei löydä työpaikoille saakka, kertoo Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n va. terveysliikunnan päällikkö Turo Shemeikka.

Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara, ja työpaikoilla on merkittävä rooli yksilön hyvinvoinnin kannalta. Viimeisin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimus suomalaisten liikkumisesta kertoi kuitenkin joulukuussa, että työikäisistä suuri joukko ei liiku ollenkaan.
– Päätimme vastata tähän haasteeseen ja perustaa valtakunnallisen Buusti360-palvelun. Kokoamme yhteen laajan joukon asiantuntijoita, ja pystymme näin virittämään työyhteisöjen toimintakulttuuria uudelle tasolle.

Buusti360 kokoaan yhteen Liikunnan aluejärjestöjen asiantuntijat 15 eri paikkakunnalla ympäri Suomen. Heistä löytyy osaajia työhyvinvoinnin eri osa-alueille. Tutustu toimintamalliin osoitteessa www.buusti360.fi

Suosittu liikuntaan motivoiva joululahja tekee paluun!

Terveellisiin elämäntapoihin kannustava lahja poistaa lahjapulmasi!

Viime hetken joululahjahankinnat ovat edessä. Lahjakortti tulee apuun pulmatilanteissa, ja kun lahja lisäksi edesauttaa saajan hyvinvointia, on se enemmän kuin mieluinen. Hanki siis lahjakortti kehonkoostumusmittaukseen!

InBody-mittauksen saa joulun kunniaksi alehintaan 20 € / hlö (norm. 25 €/hlö). Va. terveysliikunnan päällikön Turo Shemeikan mukaan mittaus mahdollistaa hienon startin terveellisempiin elämäntapoihin tulevaa vuotta ajatellen.
– Lisäksi se motivoi liikkumaan ja auttaa pysymään tavoitteessa, toteaa Turo.

Testipaikka on toimistomme Elinkeinotalolla (Huhtalantie 2, Seinäjoki). Turo ottaa lahjakorttitilauksia jouluksi vastaan tiistaihin 17.12. mennessä puhelimitse tai sähköpostitse: p. 0400 412 981 tai turo.shemeikka@plu.fi. Lahjakortti on voimassa kesäkuun 2020 loppuun.

(kuva: Pixabay.com)

Tiesitkö tämän terveydestä

Arkiliikunnaksi luokitellaan kaikenlainen päivän mittaan tapahtuva liikkuminen ja liikehtiminen, joka ei ole varsinaista vapaa-ajan liikuntaa. Arkiliikuntaa on esimerkiksi työmatkojen kulkeminen pyörällä sekä kotityöt.

Hyvä hiilihydraatin lähde on esimerkiksi täysjyväpasta, koska siitä saatavat hiilihydraatit imeytyvät elimistöön hitaasti. Tällöin ravinnosta saatava energia jakautuu tasaisesti ja hyvä vireystila säilyy pidempään.

Liikkumisella voidaan vaikuttaa luun lujuuteen. Painoa kantavaa, erilaisia hyppyjä ja suunnanmuutoksia sisältävä liikunta on luuston lujuuden kannalta oleellista.

Kasviksia ja hedelmiä tulisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä, jotta tarvittavien kuitujen ja vitamiinien määrä täyttyy. Päivän saantisuosituksen saa täytettyä helposti lisäämällä jokaiselle aterialle hieman kasviksia tai hedelmiä.

Ihminen näkee suurimman osan unistaan vilkeunessa eli REM-unessa. Uneen vaikuttavat monet tekijät kuten sosiaaliset suhteet, ravitsemus ja liikunta sekä säännöllinen unirytmi.

Näitä asioita kysyttiin viime viikolla Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n esittelypisteellä Terveystietokeskus Friskissä Y-talolla Seinäjoella. Kyselyn laativat harjoittelijat Valtteri Näsi ja Matias White (kuvassa).

Arkiliikuntaa lisäämällä luot pohjaa terveytesi edistämiselle.

Yhteistyökumppanit

PLU sosiaalisessa mediassa

Jaa somessa